18 maja 2016, 20:45
W fabrycznym nagłośnieniu (przynajmniej w Twingo I i w Meganie II, ale założę się, że tutaj jest to samo) woofer i tweeter jest podłączony równolegle do wyjścia końcówki mocy w radiu, a kwestia zwrotnicy rozwiązana jest w sposób bardzo uproszczony - przy tweeterze w obwód włączony jest kondensator, który pełni funkcję filtra górnoprzepustowego. Sygnał na woofer nie jest niczym filtrowany, w jego przypadku zachodzi jedynie naturalny spadek skuteczności przy wysokich częstotliwościach. Rozwiązanie to powoduje że:
- w obydwu wtyczkach - i tej przy dziurze przy woofer i przy dziurze na tweeter - występuje sygnał z pełnym, niczym nieprzefiltrowanym pasmem
- tweeter fabryczny nie uszkadza się wyłącznie dzięki temu, że kondensator włączony w obwód przy samym głośniczku wysokotonowym odfiltrowuje za niskie dla niego częstotliwości
- między wyjściem z radia a wtyczkami do głośników nie występują po drodze żadne zwrotnice.
Jeżeli pod tę instalację po prostu podepniemy uniwersalny zestaw dwudrożny separowany bez użycia zwrotnicy (który nie posiada filtra przy samym głośniku wysokotonowym), to z całą pewnością skończy się to spaleniem tweeterów! Standardowe zestawy dwudrożne wymagają stosowania zwrotnicy i o ile podłączenie woofera bezpośrednio pod radio (z pominięciem zwrotnicy) pogorszy po prostu parametry odsłuchu, ale nie spowoduje żadnego uszkodzenia, o tyle podanie na tweeter pełnego pasma (bez odpowiedniej filtracji) to dla niego wyrok śmierci.
Jako ciekawostkę powiem jeszcze, że zestaw Pioneera TS-Q131C, który jest dedykowany dla Renault i jego instalacja to czyste plug&play bez żadnej ingerencji w kablologię, nie posiada zwrotnicy w osobnym "pudełku", a jest ona poniekąd w częściach zamontowana przy samych głośnikach - przy tweeterze, podobnie jak w fabrycznym rozwiązaniu, znajduje się kondensator, a przy wooferze jest chyba cewka, o ile dobrze patrzałem. W ten sposób pasmo jest odpowiednio przefiltrowane dla każdego z przetworników, a instalacja nie wymaga wcinania się z osobnymi "pudełkami".
było
Renault Twingo Initiale Paris 1.2 16v 2006 + LPG
jest
Renault Megane II Exception 1.6 16v 2004/2005 + LPG
a także
Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v 2007 + LPG