Bardzo lubimy:

Dzisiaj jest 18 kwie 2024, 13:20 | UŻYWAMY PLIKÓW COOKIES - poznaj szczegóły


Montaż podgrzewania foteli

Przeróbki i szeroko pojęty tuning zarówno optyczny jak i mechaniczny
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Awatar użytkownika

TKP

  • Posty: 143
  • Rejestracja: 20 paź 2012, 21:27
  • Silnik: -

Montaż podgrzewania foteli

Post21 paź 2012, 20:06

1. Każda mata grzewcza posiada wyprowadzone 4 przewody elektryczne: dwa grubsze - zasilanie, oraz dwa cieńsze -sterowanie. Nas interesują tylko te dwa grubsze przewody ( jeśli popatrzymy na matę pod światło, widać że połączone są one ze spiralą grzejną). Cienki przewody maty poprostu obcinamy.
2. Kolej na termostat. Omówimy to na przykladzie termostatu RTSZ-3.1/B, który można kupić tutaj: http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=90021 w cenie 22 złote.
Poniżej zdjęcie termostatu:
1.
Obrazek
3.Kolejnym elementem będzie przekażnik samochodowy. Omówimy podłączenie takiego:
2.
Obrazek
przekażnika. jest to przekażnik od samochodu Ford Mondeo do kupienia tutaj: http://www.allegro.pl/show_user_auction ... id=4395885 w cenie 1,80zł
5.Potrzebny też dokładny potencjometr 10-cio obrotowy 500 ohm. Takie potencjometry kosztują około 50zł, ale tutaj: http://www.allegro.pl/show_user_auction ... id=1294928
możemy kupić taki potencjometr używany za 8,33zł
6. Ostatnim elementem jaki będzie nam potrzebny jest dowolny włącznik, na przykład taki za złotówkę http://www.allegro.pl/item523829364_wla ... ektor.html

Skoro mamy już matę i wszystkie pozostałe elementy, możemy całość połączyć w układ jaki budujemy.

Wracamy do zdjęcia nr 1. przedstawiającego termostat RTSZ-3.1/B.
Przy pomocy lutownicy usuwamy potencjometr montażowy i w jego miejsce wlutowujemy potencjometr 10-cio obrotowy 500ohm ( oczywiście nie bezpośrednio w płytkę, ale za pośrednictwem przewodów o długości umożliwiającej umieszczenie potencjometru w wybranym miejscu w samochodzie ).
Następnie potencjometr montażowy oznaczony na zdjęciu cyfrą 5 (HISTEREZA) ustawiamy w pozycji mninimum. Takie położenie zagwarantuje nam utrzymanie zadanej temperatury w zakresie +/- 1 stopień Celsjusza.
Kolejno podłączamy zasilanie termostatu w puncie nr 7. Zasilanie podłączamy z instalacji samochodu poprzez włącznik który kupiliśmy za złotówkę :)
W miejsce oznaczone na zdjęciu cyfrą 2 podłączamy styki przekażnika samochodowego ( styki przekażnika są opisane na podstawie przekażnika przy jego nóżkach). Są to styki nr 1 i 2
Styk przekażnika nr 3 łączymy z plusem naszej instalacji elektrycznej (poprzez bezpiecznik 20A, dość grubym przewodem, może być 2-2,5 mm2). Natomiast styk nr 5 łączymy z jednym z przewodów zasilających maty grzejnej ( jeden z tych grubych przewodów wystających z maty).
Drugi przewód wychodzący z maty łączymy do masy samochodu.
Czujnik termostatu przyklejamy taśmą do maty w miejscu w którym przebiega spirala grzejna.
Pozostaje jeszcze dioda LED, którą najlepiej umieścić w pobliżu potencjometru sterującego termostatem lub/i włącznika.
Cały układ możemy zamknąć w plastikowym pudełeczku.

Przygotowanie i sprawdzenie przed pierwszym uruchomieniem.
1.Sprawdzamy położenie potencjometru HISTEREZA - powinien być w pozycji minimum.
2.Potencjometr 500 Ohm w pozycji minimum
3. Włącznik pozycja 0
4.Podłączamy napięcie zasilające do termostatu i maty.

Układ gotowy do uruchomienia :)

1. Włącznik w pozycję 1 (dioda LED nie świeci - maty nie grzeją, chyba że temperatura otoczenia jest niższa niż +1 stopień Celsjusza )
2. Potencjometr 500 Ohm kręcimy na max. ( w pewnym momencie, zaleznym od temperatury otoczenia zapali się dioda LED- oznacza to załączenie układu - maty zaczynają grzać). Można teraz ręką sprawdzić maty rzeczywiście grzeją. Czekamy chwilę, gdy temperatura maty osiągnie +50 stopni C, zgaśnie dioda LED - termostat wyłączy grzanie maty.
3. Ustawienie temperatury roboczej. Temperatura eksploatacji maty powinna wynosić około +35 st.C, osiągniemy to ustawiając pokrętło termostatu ( potencjometr 500 Ohm ) w pozycji max. a następnie cofamy się o pełne trzy obroty.
Jeden pełny obrót potencjometru to równe 5 stopni Celsjusza, więc można obyć się bez termometru.
Układ pracuje z dokładnością do +/- 1 stopnia Celsjusza, więc chyba dokładniej niż w wykonaniu fabrycznym :)
Jeśli chcemy zmniejszyć dokładność zadanej temperatury mozna to zrobic przy pomocy potencjometru HISTEREZA, który pozwala na regulację dokładności w zakresie od 1 do 10 stopni Celsjusza.

Sorki, ze nie narysowałem schematu, ale nie mam zdolności plastycznych, myślę że zdjęcie i dokładny opis będzie wystarczający.

Zabieramy się za montaż mat do foteli :)

Na początek czujnik temperatury. Przewody przedłużyłem, by wystarczyły do podłaczenia termostatu pod fotelem. Należy pamiętać o tym by nie pozamieniać kabelków ( nie odwrócić polaryzacji )! Mają być podłączone tak jak to było zrobione w naszym termostacie.
Czujnik przykleiłem do maty od strony siedziska ( właściciwie, to nie sam czujnik a przewody ), tak aby tranzystor był blisko drucika oporowego zatopionego w macie. Dodatkowo użyję jeszcze taśmy klejącej.

Obrazek

Dziś porozcinałem tapicerkę w celu założenia mat. Jak widać maty pasują do foteli Forda Mondeo jak ulał :)
Łączenie maty (te dwa wąskie paski pośrodku) idealnie się komponuje pomiędzy gąbki fotela umożliwiając w tym miejscu wykonać głęboki szew.
Wpadłem jednak jeszcze na pomysł by założyć maty również na część oparcia ( okolice lędżwiową ).
Gdy nawalą "korzonki" takie podgrzewanie będzie zbawienne :D
Zamówiłem więc kolejne dwie maty :)
Dodatkowe maty podłączę równolegle do przekażnika wraz z matami z siedziska, więc nie będzie potrzebne żadne dodatkowe sterowanie :wink:

Obrazek

Przewody zasilające i kabelki od czujnika temperatury wyprowadziłem zabezpieczone w peszeli ochronnej pod fotel, gdzie zamontuję termostat i przekażnik.
Tak wyglądają obie maty zamontowane na foltelu :)

Obrazek

Przewody z maty na oparciu wyprowadziłem górą na "plecy" fotele, a następnie w peszli na dół pod fotel

Obrazek


Wreszcie są :D :D :D

Obrazek

Ostatni etap :D

Podłączyłem maty do foteli, sprawdziłem - wszystko OK!
Max. temperatura 50 stopni Celsjusza, płynnie regulowana potencjometrem z dokładnością do 2stopni C.
Od spodu fotela nie wygląda to imponująco, ale po zamontowaniu fotela trudno tam będzie zajżeć :wink:
Obrazek

Włącznik i potencjometr oraz diodę LED umieściłem w okolicy fabrycznego przełącznika el.regulacji poziomu fotela

Obrazek

Trzeba będzie to jeszcze umyć :mrgreen:

Autor: Arti
Jestem kontem testowym, służącym do tworzenia istniejących już tematów do działu FAQ!

Wróć do Modyfikacje

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości