Więc postanowione, muszę poszukać jakichś dobrych, nowych opon. Tylko, jakiego kształtu bieżnik będzie cichy ?. Kolega zakupił do swojego VW "panzerkampfwagen-a" III - letnie opony nowe, na naklejce było, że mają 75dB, a po założeniu huczy jak cholera. Jechaliśmy z Kielc do Skarżyska naszą "nową" piękną obwodnicą i przy prędkości 120 km/h silnik tylko mruczał, a opony "śpiewały". Czy jest prawdą to, że im szersza opona, tym więcej z niej hałasu ?
Ogólnie zauważyłem, że panuje opinia:
- bieżnik symetryczny (cichy, małe opory toczenia, niezbyt dobre doprowadzenie wody),
- bieżnik kierunkowy (niezbyt cichy, średnie opory toczenia, dobre odprowadzenie wody),
- bieżnik asymetryczny ( dosyć cichy, małe opory toczenia, bardzo dobre doprowadzenie wody),
Do samochodów małolitrażowych "wulkanizatorzy" polecają koła z bieżnikiem symetrycznym.
Z opona jak z kobitą, jak nie spróbujesz, to się nie przekonasz
"To ja przepraszam" - powiedział Mały Wódz Wielki Niepokój i ... znikł ....