Tak sam sobie szukając różnych info na temat felg. Postanowiłem zrobić takie małe FAQ.
Jeśli chcecie coś dodać, piszcie w postach, ja później to dodam do pierwszego posta.
Spis Treści:
1. Oznaczenia opon czyli o co chodzi z tymi numerami.
2. Kalkulator opon. - Nie wiesz czy Twoja opona się zmieści? Sprawdź ten kalkulator który pokaże Ci wizualnie jak nowa opona ma się do starej.
3. ET - co to jest?
_____________________________________________________________________________
ad. 1. Oznaczenia Opon:
http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html
http://www.bedpol.pl/sklep/poradnik.html
Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.
BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)
BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery
BSW - (Black Sidewall) czrne litery
DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszytskimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków
E - zmieniona mieszanka i konstrukcja
EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa
FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15
- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)
JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe
LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności
LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)
M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu
R - (Radial) opona radialna
RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności
RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem
ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
_____________________________________________________________________________
ad. 2. Kalkulator:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
_____________________________________________________________________________
ad. 3.Co to jest ET:
http://www.opony.com.pl/opinie_eksperto ... how=opinie
dla pewności, że link nie wygaśnie, dodatkowo wkleję tutaj cały tekst:
ET – ‘offset’ czy odsadzenie – to głębokość osadzenia koła na piaście, decydująca o rozstawie kół na osi.
Im większa jest wartość odsadzenia podawanego w /mm/, tym głębiej koło ‘chowa się’ w nadkolu. Jednocześnie tym mniejszy jest rozstaw kół na danej osi pojazdu, a co się z tym wiąże, samochód gorzej może się trzymać drogi.
Liczba czynników decydująca o prowadzeniu samochodu jest ogromna – poczynając od konstrukcji i ustawienia zawieszenia, poprzez wagę samochodu aż do szeroko rozumianych warunków jazdy (stan nawierzchni, pochylenie drogi, ...).
Konstrukcja nadkola i zawieszenia samochodu determinują wybór opony oraz parametry alufelgi – jej średnicę, szerokość, odsadzenie, a także kształt pozwalający pomieścić zaciski hamulców.
Każda jednak zmiana jakiegokolwiek parametru obręczy oznacza
1/ inne niż standardowe warunki pracy zawieszenia
2/ ewentualność modyfikacji nadkola przy zmniejszeniu odsadzenia
3/ poprawę prowadzenia samochodu wskutek zwiększonego rozstawu kół na osi.
Samochód standardowy przygotowany jest dla przeciętnego użytkownika. Ten o ‘wyższych’ wymaganiach, pragnący jeździć szybciej, ale również bezpiecznie, musi mieć samochód specjalnie przygotowany.
Obniża się więc jego środek ciężkości, zmienia charakterystyki elementów zawieszenia (sprężyny, amortyzatory), poszerza rozstaw kół. To znamy m. innymi ze sportu. Nie znamy jednak żadnych szczegółowych danych o tychże modyfikacjach, bowiem rozpowszechnianie ich nie byłoby korzystne dla rywalizujących teamów i kierowców. Nie znamy też wyników badań wpływu zmian poszczególnych parametrów – w tym ET – na zużycie i trwałość elementów zawieszenia.
Wiemy jednak, iż każda zmiana wymaga spełnienia określonych norm i zaliczenia testów wytrzymałościowych, które też gwarantują poprawność modyfikacji dla danego pojazdu.
Tym samym, np. na rynku niemieckim każde koło (felga + opona) musi spełnić szczegółowe normy TUV, by mogło być dopuszczone do jazdy na drogach publicznych. Na tymże rynku, każde poszerzenie rozstawu osi poprzez zastosowanie pierścieni dystansowych wymaga spełnienia właściwych norm TUV.
Elementy konstrukcyjne samochodu zaprojektowane są z pewnym zapasem wytrzymałości, z określonym współczynnikiem bezpieczeństwa. Zmiana wartości odsadzenia zapewne mieści się ciągle w przedziałach pracy części, na które parametr ten ma wpływ.
------
ET (niem. EinpressTiefe) lub Offset (ang.) to jeden z najważniejszych parametrów felgi samochodowej. Dla wielu osób jest on dosyć tajemniczy, ale nie należy się go jakoś specjalnie obawiać.
Jeśli przy zakupie felg klient korzysta z firmy, która zajmuje się ich profesjonalną sprzedażą, to, przeważnie, firma ta posiada odpowiednią wiedzę na ten temat, a przede wszystkim korzysta z katalogu zastosowań lub specjalnych aplikacji producenta felgi. Mamy wtedy pewność, że proponowana felga posiada wszystkie niezbędne parametry i aplikacje do danego samochodu.
Sam parametr ET to odległość od płaszczyzny montażu felgi (miejsce styku felgi z piastą) do jej środka, który znajduje się w połowie jej szerokości (jest wyrażany w milimetrach).
Im mniejsze ET, tym całe koło będzie „położone” bardziej na zewnątrz auta, jednocześnie poszerzając rozstaw kół.
Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg), tzn. jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30. Trzeba jednocześnie pamiętać, że opona (bieżnik?) nie może wystawać poza obrys samochodu, zatem z mniejszym ET nie można przesadzić! Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Są jednak samochody, w których przy zastosowaniu felg z ET identycznym jak fabryczne, przy szerokości felgi np. większej o 1 cal – nie dość, że opona będzie wystawać poza obrys auta, ta przy obciążeniu i wjechaniu w dziurę będzie obcierać o błotnik! W tym miejscu jeszcze raz przypominam o stosowaniu się do katalogów, aplikacji oraz zawartych w nich uwag producentów felg.
Jeżeli do samochodu zastaną założone felgi z ET znacznie mniejszym niż przewiduje norma, to, z tego co wiem, może dojść do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk kół. O ile? Tego nie wiem, nie spotkałem się jeszcze z takimi badaniami, ale sądzę, że nie zużywają się w jakimś ekspresowym tempie. Bardziej trzeba uważać przy ewentualnym stosowaniu felg z ET większym niż fabryczne, jeżeli już - to co najwyżej o maksymalnie 3-5 mm. W takim wypadku zmniejsza się rozstaw kół, czego raczej nie powinno się robić, chociaż zdarzają się takie modele aut, w których np. w rozmiarze 14” jest ET38, a w wersjach z alufelgami w rozmiarze 16” już 42 i w takim wypadku jak najbardziej można zastosować felgi z ET42. Oczywiście przy większym ET niż fabrycznym, czyli felgami bliżej wnętrza samochodu, trzeba uważać na to, żeby ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola – tu jeszcze raz przypominam o wytycznych producenta felg.
Co do bezpieczeństwa i właściwości trakcyjnych, jak najbardziej polecam felgi z mniejszym ET (oczywiście w granicach normy i rozsądku). Zmniejszając ET, jednocześnie poszerza się rozstaw kół, w takim wypadku poprawiamy stabilność samochodu, szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Czyli jeżeli ktoś jeździ szybko, to wręcz wskazane są felgi z mniejszym ET – takie są stosowane m.in. w sporcie motorowym. Na pewno nie można stosować felg z różnym ET na lewym i prawym kole, nie powinno się też stosować różnego ET na przedniej i tylnej osi.
-------
ET jest parametrem ważnym o ile nie najważniejszym w felgach. Ma on oczywisty związek z szerokością obręczy, bo jest to podana w mm odległość przylgni koła do teoretycznego środka koła (licząc oczywiście szerokość, a nie wysokość)
ET zwane też offsetem decyduje o tym jak obręcz "wystaje" lub wchodzi w obrys pojazdu !
Pod żadnym pozorem nie wolno samemu decydować o wartości ET !! Katalogi dopuszczają pewne wartość ET na postawie badań i testów producentów i tylko w tym obrębie wolno się poruszać.
ET zmienia rozstaw kół w samochodzie, należ pamiętać że kompletne koła muszą mieścić się w obrysie auta - dlatego zostawmy sprawę doboru fachowcom !!!
Jeśli chcecie coś dodać, piszcie w postach, ja później to dodam do pierwszego posta.
Spis Treści:
1. Oznaczenia opon czyli o co chodzi z tymi numerami.
2. Kalkulator opon. - Nie wiesz czy Twoja opona się zmieści? Sprawdź ten kalkulator który pokaże Ci wizualnie jak nowa opona ma się do starej.
3. ET - co to jest?
_____________________________________________________________________________
ad. 1. Oznaczenia Opon:
http://www.opony.com.pl/oznaczenia/oznaczenia_opon.html
http://www.bedpol.pl/sklep/poradnik.html
Słownik oznaczeń
Poniżej podajemy rozwinięcia najczęściej spotykanych skrótów, które pojawiają się w systemach informatycznych przy zamawianiu opon i na bokach ogumienia.
BasePen - uziemienie elektrostatyczne (bieżnik z mieszanką krzemionkową w środkowym rowku odprowadzającą łeadunki elektrostatyczne)
BLT - (Raised Black Lettering / Letters) wypukłe czarne litery
BSW - (Black Sidewall) czrne litery
DOT - (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna ze wszytskimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje sie kod identyfikacji opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków
E - zmieniona mieszanka i konstrukcja
EMT - (Extended Mobility Tyre) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
FP - (Fringe Protector) ochraniacz felgi, znany też jako RFP (Rim Fringe Protector) lub MFS - oznaczenie stosowane przez Dunlopa
FR - rant ochraniający felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Oznaczenie nie znajduje się na boku opony. Przeważnie lecz nie zawsze występuje w oponach o profilu 55 i niższym, jest to uzależnione od producenta, bieżnika, rozmiaru i typu opony.
Przykładowe "typowe" rozmiary:
- 205/55R16 (zdarzają się jednak wyjątki)
- 195/50R15
- 205/45R16
Bądź rzadziej:
- 145/65R15
- 235/70R16 (w pojazdach typu SUV)
JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie nylonowe
LI - (Load Index) wskaźnik maksymalnej nośności
LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
MFS - (Maximum Flanfe Shield) ochraniacz felgi (oznaczenie Dunlopa)
M + S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
P - (Passanger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
PSP-Beta - konstrukcja opony z rozkładem zakładek zmniejszających poziom hałasu
R - (Radial) opona radialna
RBL - (Recessed Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej ładowności
RIM PROTECTOR - ochrona felgi przed uszkodzeniem
ROF - (Run On Flat) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
SI - (Speed Index) - wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
ULW - zastosowanie w konstrukcji opony kordów aramidowych
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
_____________________________________________________________________________
ad. 2. Kalkulator:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
_____________________________________________________________________________
ad. 3.Co to jest ET:
http://www.opony.com.pl/opinie_eksperto ... how=opinie
dla pewności, że link nie wygaśnie, dodatkowo wkleję tutaj cały tekst:
ET – ‘offset’ czy odsadzenie – to głębokość osadzenia koła na piaście, decydująca o rozstawie kół na osi.
Im większa jest wartość odsadzenia podawanego w /mm/, tym głębiej koło ‘chowa się’ w nadkolu. Jednocześnie tym mniejszy jest rozstaw kół na danej osi pojazdu, a co się z tym wiąże, samochód gorzej może się trzymać drogi.
Liczba czynników decydująca o prowadzeniu samochodu jest ogromna – poczynając od konstrukcji i ustawienia zawieszenia, poprzez wagę samochodu aż do szeroko rozumianych warunków jazdy (stan nawierzchni, pochylenie drogi, ...).
Konstrukcja nadkola i zawieszenia samochodu determinują wybór opony oraz parametry alufelgi – jej średnicę, szerokość, odsadzenie, a także kształt pozwalający pomieścić zaciski hamulców.
Każda jednak zmiana jakiegokolwiek parametru obręczy oznacza
1/ inne niż standardowe warunki pracy zawieszenia
2/ ewentualność modyfikacji nadkola przy zmniejszeniu odsadzenia
3/ poprawę prowadzenia samochodu wskutek zwiększonego rozstawu kół na osi.
Samochód standardowy przygotowany jest dla przeciętnego użytkownika. Ten o ‘wyższych’ wymaganiach, pragnący jeździć szybciej, ale również bezpiecznie, musi mieć samochód specjalnie przygotowany.
Obniża się więc jego środek ciężkości, zmienia charakterystyki elementów zawieszenia (sprężyny, amortyzatory), poszerza rozstaw kół. To znamy m. innymi ze sportu. Nie znamy jednak żadnych szczegółowych danych o tychże modyfikacjach, bowiem rozpowszechnianie ich nie byłoby korzystne dla rywalizujących teamów i kierowców. Nie znamy też wyników badań wpływu zmian poszczególnych parametrów – w tym ET – na zużycie i trwałość elementów zawieszenia.
Wiemy jednak, iż każda zmiana wymaga spełnienia określonych norm i zaliczenia testów wytrzymałościowych, które też gwarantują poprawność modyfikacji dla danego pojazdu.
Tym samym, np. na rynku niemieckim każde koło (felga + opona) musi spełnić szczegółowe normy TUV, by mogło być dopuszczone do jazdy na drogach publicznych. Na tymże rynku, każde poszerzenie rozstawu osi poprzez zastosowanie pierścieni dystansowych wymaga spełnienia właściwych norm TUV.
Elementy konstrukcyjne samochodu zaprojektowane są z pewnym zapasem wytrzymałości, z określonym współczynnikiem bezpieczeństwa. Zmiana wartości odsadzenia zapewne mieści się ciągle w przedziałach pracy części, na które parametr ten ma wpływ.
------
ET (niem. EinpressTiefe) lub Offset (ang.) to jeden z najważniejszych parametrów felgi samochodowej. Dla wielu osób jest on dosyć tajemniczy, ale nie należy się go jakoś specjalnie obawiać.
Jeśli przy zakupie felg klient korzysta z firmy, która zajmuje się ich profesjonalną sprzedażą, to, przeważnie, firma ta posiada odpowiednią wiedzę na ten temat, a przede wszystkim korzysta z katalogu zastosowań lub specjalnych aplikacji producenta felgi. Mamy wtedy pewność, że proponowana felga posiada wszystkie niezbędne parametry i aplikacje do danego samochodu.
Sam parametr ET to odległość od płaszczyzny montażu felgi (miejsce styku felgi z piastą) do jej środka, który znajduje się w połowie jej szerokości (jest wyrażany w milimetrach).
Im mniejsze ET, tym całe koło będzie „położone” bardziej na zewnątrz auta, jednocześnie poszerzając rozstaw kół.
Inne ET niż fabryczne praktycznie nie ma wpływu na zużycie elementów zawieszenia, ale pod warunkiem, że różni się w granicach normy. Norma ta pozwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół (dotyczy to zarówno auta, jak i felg), tzn. jeżeli samochód ma rozstaw kół 150cm, to ET może być mniejsze nawet o 15 mm, czyli przy fabrycznym - wynoszącym 45 - można zastosować felgę nawet z ET30. Trzeba jednocześnie pamiętać, że opona (bieżnik?) nie może wystawać poza obrys samochodu, zatem z mniejszym ET nie można przesadzić! Dużo zależy też od budowy błotników w samochodzie, często jest tak, że przy zastosowaniu felg z ET maksymalnie mniejszym jest jeszcze dużo miejsca na koło. Są jednak samochody, w których przy zastosowaniu felg z ET identycznym jak fabryczne, przy szerokości felgi np. większej o 1 cal – nie dość, że opona będzie wystawać poza obrys auta, ta przy obciążeniu i wjechaniu w dziurę będzie obcierać o błotnik! W tym miejscu jeszcze raz przypominam o stosowaniu się do katalogów, aplikacji oraz zawartych w nich uwag producentów felg.
Jeżeli do samochodu zastaną założone felgi z ET znacznie mniejszym niż przewiduje norma, to, z tego co wiem, może dojść do szybszego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk kół. O ile? Tego nie wiem, nie spotkałem się jeszcze z takimi badaniami, ale sądzę, że nie zużywają się w jakimś ekspresowym tempie. Bardziej trzeba uważać przy ewentualnym stosowaniu felg z ET większym niż fabryczne, jeżeli już - to co najwyżej o maksymalnie 3-5 mm. W takim wypadku zmniejsza się rozstaw kół, czego raczej nie powinno się robić, chociaż zdarzają się takie modele aut, w których np. w rozmiarze 14” jest ET38, a w wersjach z alufelgami w rozmiarze 16” już 42 i w takim wypadku jak najbardziej można zastosować felgi z ET42. Oczywiście przy większym ET niż fabrycznym, czyli felgami bliżej wnętrza samochodu, trzeba uważać na to, żeby ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola – tu jeszcze raz przypominam o wytycznych producenta felg.
Co do bezpieczeństwa i właściwości trakcyjnych, jak najbardziej polecam felgi z mniejszym ET (oczywiście w granicach normy i rozsądku). Zmniejszając ET, jednocześnie poszerza się rozstaw kół, w takim wypadku poprawiamy stabilność samochodu, szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Czyli jeżeli ktoś jeździ szybko, to wręcz wskazane są felgi z mniejszym ET – takie są stosowane m.in. w sporcie motorowym. Na pewno nie można stosować felg z różnym ET na lewym i prawym kole, nie powinno się też stosować różnego ET na przedniej i tylnej osi.
-------
ET jest parametrem ważnym o ile nie najważniejszym w felgach. Ma on oczywisty związek z szerokością obręczy, bo jest to podana w mm odległość przylgni koła do teoretycznego środka koła (licząc oczywiście szerokość, a nie wysokość)
ET zwane też offsetem decyduje o tym jak obręcz "wystaje" lub wchodzi w obrys pojazdu !
Pod żadnym pozorem nie wolno samemu decydować o wartości ET !! Katalogi dopuszczają pewne wartość ET na postawie badań i testów producentów i tylko w tym obrębie wolno się poruszać.
ET zmienia rozstaw kół w samochodzie, należ pamiętać że kompletne koła muszą mieścić się w obrysie auta - dlatego zostawmy sprawę doboru fachowcom !!!
Jestem kontem testowym, służącym do tworzenia istniejących już tematów do działu FAQ!